W jaki sposób jest przeprowadzana analiza rynku medycznego?
Jesteś osobą decyzyjną w przedsiębiorstwie z branży medycznej? Poszukujesz skutecznych sposobów na zwiększenie skuteczności działań marketingowych? A czy rozważałeś już możliwość przeprowadzenia analizy rynku? Tego rodzaju badania pozwolą Ci osiągnąć wiele korzyści biznesowych. Zdołasz rozpoznać aktualne trendy na rynku medycznym oraz określić własną pozycję w branży. Poznaj również działania realizowane przez podmioty konkurencyjne.
Analiza potencjału rynku medycznego
Zamierzasz rozszerzyć zakres działalności swojego przedsiębiorstwa o nowe rynku zbytu? A możesz planujesz zdywersyfikować dotychczasową ofertę. Pamiętaj zatem, aby koniecznie zweryfikować wcześniej opłacalność tego rodzaju rozwiązań. Nie chcesz przecież utopić pieniędzy w błocie. Dowiedz się zatem, czy istnieje odpowiednio wysokie zapotrzebowanie na dostarczany przez Ciebie sprzęt czy usługi medyczne. Poznaj potrzeby klientów z grupy docelowej i zrób wszystko co w Twojej mocy, aby móc następnie na nie odpowiedzieć.
W jaki sposób przeprowadza się analizę rynku medycznego?
Każda analiza rynku medycznego wymaga w głównej mierze zastosowania techniki desk research. Polega ona na zebraniu danych z różnych źródeł, a następnie ich szczegółowej analizie. Mogą być to między innymi:
- biuletyny informacji publicznej,
- bazy ogłoszeń z przetargów publicznych,
- prasa branżowa,
- portale publicznych instytucji zawierające dane statystyczne,
- rozporządzenia i nowelizacje prawa medycznego oraz farmaceutycznego,
- raporty oraz publikacje naukowe,
- dyskurs medialny i polityczny,
- rejestry medyczne;
- komercyjne bazy finansowe.
Nie wystarczy jednak zakończyć analizy rynku medycznego na etapie desk research. Trzeba koniecznie uzupełnić zebrane dane o informacje pozyskane bezpośrednio od uczestników rynku. Zazwyczaj są to wywiady telefoniczne (CATI), a także indywidualne oraz grupowe wywiady jakościowe. Uczestniczą w nich zwłaszcza docelowi klienci, producenci, dystrybutorzy oraz eksperci określonych segmentów rynku medycznego.
Analiza jakości obsługi w placówkach medycznych
Jeżeli jesteś właścicielem sieci placówek medycznych lub aptek, powinieneś również rozważyć możliwość przeprowadzenia analizy z wykorzystaniem metody tajemniczego klienta. W takim przypadku firma badawcza przeszkoli odpowiednie osoby do roli audytora. Udadzą się oni z przygotowaną wcześniej ankietą oceny oraz scenariuszem wizyty do punktu obsługi klienta. Przeprowadzą szczegółową obserwację, a także nawiążą kontakt z pracownikiem obsługi. Dzięki uzyskanym wnioskom będziesz w stanie wprowadzić właściwie zmiany, ale dostosować jakość obsługi do faktycznych oczekiwań klientów.
Podsumowanie
Analiza rynku medycznego zapewnia Ci więc wiele możliwości wsparcia biznesu. Warto wobec tego podjąć współpracę z profesjonalną agencją badawczą, wyspecjalizowaną w zakresie badań rynku medycznego. Kto wie, może już wkrótce uda Ci się osiągnąć dominującą pozycję w swojej branży.
Najnowsze artykuły
Zobacz także
(FAQ)
Dane są zbierane z różnych źródeł, takich jak biuletyny informacji publicznej, prasa branżowa, portale instytucji publicznych, raporty naukowe, rejestry medyczne i komercyjne bazy finansowe.
Desk research to tylko pierwszy krok. Konieczne jest także pozyskiwanie informacji bezpośrednio od uczestników rynku poprzez wywiady telefoniczne i wywiady jakościowe.
Można analizować różne segmenty rynku, takie jak klienci, producenci, dystrybutorzy i eksperci w obszarze medycyny.